O asociaci Kontakty

Pro dlužníky


Jsme velmi rádi, že se snažíte vzniklou situaci aktivně řešit. Pokud jste obdrželi upomínku a rozporujete její obsah, obratem se obraťte na společnost, která Vám upomínku zaslala. Důležité je doložit Vaše tvrzení, proto si připravte kopie dokladů či tyto doklady v elektronické podobě a zašlete na v upomínkách uvedenou adresu či na adresu, kterou obdržíte od operátora-inkasního poradce. Vždy však musíte být aktivní Vy, nechat upomínku bez povšimnutí s tím, že se na dluh zapomene, není řešení. Věřitelé chtějí své peníze zpět a určitě na ně nezapomenou.

Čím dříve začnete vzniklou situaci řešit, tím to pro Vás bude levnější. Inkasní agentury mají mandát od věřitelů po Vás požadovat úhradu dluhů, proto s nimi komunikujte a vzniklou situaci řešte.

Mnoho dluhů vzniká zbytečně tak, že lidé nenahlásí u věřitelů (v bankách, pojišťovnách, u mobilních operátorů…) aktuální adresu a ani se potom nedozví, že se něco stalo, protože upomínky chodí na ve smlouvách uvedenou adresu. Věřitelé ve finále nemají jinou možnost, než pohledávku zažalovat u soudu, aby soud poslal oznámení na aktuální adresu dle centrální evidence obyvatel. Tím se však dlužníkovi zvýší náklady, které musí uhradit.

Jedná-li se o vyšší dlužnou částku, inkasní agentury mají většinou oprávnění rozložit dlužnou částku do více plateb a dlužník tak získá možnost splátkového kalendáře. Je však potřeba splátkový kalendář respektovat. Neznamená to, že když si rozložíte platbu, stačí jednou zaplatit a podruhé zase ne.

Máte-li výhrady k postupu inkasní agentury, je možné se s dotazem či se stížností a podrobně popsaným případem obrátit na naši e-mailovou adresu: etika@aiacz.cz nebo přímo pomocí formuláře na stránce Stížnosti: http://www.aiacz.cz/stiznosti-2/

cara_oddelujici_3.png

ČASTO KLADENÉ OTÁZKY

Každý den v 8:00 hod. ráno mi volají z inkasní agentury. Je to v pořádku?

  • Ano, je to v souladu s Etickým kodexem AIA. Inkasní agentura by Vás neměla kontaktovat příliš brzy (např. ve 4:00 hod. ráno), nebo naopak zase příliš pozdě (po 22:00 hod.). Ale osmou hodinu považujeme za denní dobu, ve které je dlužníky možné kontaktovat.

Petr K.


Volají k nám z inkasních agentur, že náš syn, který tady má trvalé bydliště, někomu něco dluží. Ale nám jako rodičům nechtějí říct nic bližšího. My bysme to chtěli vědět, abysme to mohli zaplatit, aby k nám nepřišli exekutoři.

  • Rozumíme Vašim obavám, ale pracovníci inkasních agentur skutečně nemohou ani rodinným příslušníkům sdělovat bližší informace. Pokuste se zjistit více u Vašeho syna. Určitě mu chodí i písemné upomínky, proto by měl vědět, komu kolik má platit. Pokud se Váš syn např. zdržuje delší dobu v zahraničí, je možné, aby Vás pověřil k vyřešení závazků formou plné moci, v tom případě budete oprávněni s inkasní agenturou danou záležitost řešit.

Božena H.


Už jsem několikrát říkal té vaší inkasní firmě, že nic nezaplatím, že to po mně požadují neoprávněně. Nehodlám se s nimi bavit, ale pořád mě obtěžují. Asi na ně podám trestní oznámení.

  • Inkasní agentura koná na základě pověření věřitele, a pokud věřitel pohledávku vymáhá, má k tomu vážný a podložený důvod. Ale i v této fázi lze stále vyjádřit nesouhlas, či podat námitku. Pokud pohledávku rozporujete, je ideální doložit, ať už e-mailem, faxem, poštou, na základě čeho s pohledávkou nesouhlasíte. Když už se pohledávka dostala do správy inkasní společnosti, je dobré komunikovat přímo s pracovníky inkasní firmy, kteří jsou v kontaktu s věřitelem a další postup si budou koordinovat společně. Ovšem přístup „o tom se s vámi nebudu bavit,“ není vstřícný a k řešení situace nevede.

Karel B.


Mým rodičům, u kterých se zdržuji jen občas, předal terénní pracovník inkasní firmy pro mě dopis. Je to takto v pořádku? Rodiče pak hrozně vyšilovali.

  • Pokud byl dopis uzavřen a nadepsán adresátem, nevidíme žádný problém, proč by nemohl požádat Vaše rodiče o jeho předání. I pro rodiče v tomto platí listovní tajemství.

František H.